Omul Pernă, pe scena Teatrului Tineretului

omul-perna-31
Pietrenii și nemțenii iubitori de teatru au programul făcut și pentru această seară. Trupe de actori brăileni și bucureșteni vin în fața publicului cu trei noi specacole ce se vor juca pe scena Teatrului Tineretului din municipiul reședință de județ. „Jacques și stăpânul său”, „Aleargă, fals jurnal de jogging” și „Omul Pernă” promit să ofere spectatorilor o seară de neuitat. Primul spectacol este programat pentru ora 17.00, cel de-al doilea începe la ora 20.00, iar ultimul debutează două ore mai târziu.
Cele trei reprezentații teatrale fac parte din Festivalul de Teatru „Pledez pentru tineri”, ajuns la ediția cu numărul XXVIII, care a debutat la Piatra Neamț vinerea trecută și se va încheia pe 17 noiembrie.

Teatrul „Maria Filotti“ Brăila
Miercuri, 9 noiembrie 2016, ora 17.00, Sala Mare (publicul pe scenă), durata: 2h, +16

 JACQUES ȘI STĂPÂNUL SĂU
de Milan Kundera
Traducerea: Petre Bokor

Distribuţia:
Jacques: Liviu Pintileasa
Stăpânul lui Jacques: Ionuț Vișan
Hangița/ Marchiza: Mihaela Trofimov
Cavalerul Saint-Ouen: Silviu Debu
Tânărul Bigre/ Comisarul/ Jean, slugă la han: Adrian Ștefan
Bătrânul Bigre/ Marchizul/ Judecătorul: Alin Florea
Justine/ Fiica: Corina Borș
Mama/ Agathe: Narcisa Novac
Vocile radio: Claudiu Istodor, Irina Movilă, Mircea Rusu

Regia: Cristi Juncu
Costumele: Cristina Milea

Textul „Jacques şi stăpânul său“, publicat în 1981 de Milan Kundera, este un omagiu adus lui Denis Diderot şi celebrului său anti-roman „Jacques fatalistul şi stăpânul său“, scris de filosoful şi scriitorul enciclopedist, între 1765 şi 1780. Piesa, singura scrisă de Kundera, reia elemente esenţiale din povestea originală a romanului, reînnoindu-i forma şi posibilitatea de a fi pus în scenă. Începutul operei originale este un laitmotiv al variaţiei oferite de Kundera: „Cum s-au întâlnit? Din întâmplare, ca toată lumea. Cum se numeau ei? Dar ce contează? De unde veneau? Din locul cel mai apropiat. Încotro se îndreaptă? Oare se ştie unde merg? Ce spuneau? Unde mergem? Spre ce ne îndreptăm?
„Romanul lui Diderot“, spune Kundera, „este o explozie de libertate impertinentă, scutită de autocenzură și de erotism lipsit de alibi sentimental“. Cinci naratori spun, pe rând, povestirile din roman: autorul, stăpânul, Jacques, hangița și marchizul. Pe toți îi vom reîntâlni în piesa lui Kundera, sărind cu vioiciune de pe o scenă pe alta, dintr-o poveste în alta, jonglând cu timpii. Pentru că, observă scriitorul ceh, Diderot a creat un spațiu nemaiîntâlnit înaintea lui in istoria romanului – o scenă fără decor – el însuși va lăsa anumite instrucțiuni precise de montare. Decorul trebuie să fie cât mai simplu, mai tot timpul scena va fi goală. „E important să ferim scenografia de elemente ornamentale“, spune Kundera. Spectacol în concurs

 

Spectacol independent
Miercuri, 9 noiembrie 2016, ora 20.00, Sala Studio „Corneliu-Dan Borcia“, durata: 1h

ALEARGĂ, FALS JURNAL DE JOGGING
adaptare după romanul omonim de Ana Maria Sandu

Cu Nicoleta Lefter
Concept: Silvia Călin
Video: Black Horse Mansion

Toată lumea aleargă. Unii o facem pentru a ne menţine în formă, alţii pentru a scăpa de frica de bătrânețe, însă cu toţii participăm la marele maraton al vieţii. În falsul jurnal de jogging al Anei Maria Sandu își dau întâlnire alergători – personaje care ne seamănă. Toți au trecut de 30 de ani, aleargă prin parcuri, dar şi prin viaţă și încearcă să afle cine sunt, ce vor, ce-și doresc. Ritmul se schimbă odată cu vârsta, trecutul se blurează, prezentul devine amintire şi tot ce mai rămâne de descoperit e ce se va întâmpla mâine. Spectacol invitat în afara concursului


Teatrul Act Bucureşti
Miercuri, 9 noiembrie 2016, ora 22.00, Sala Mare (publicul pe scenă), durata: 2h, +16

OMUL PERNĂ
de Martin McDonagh
Traducerea: Eugen Gyemant

Distribuţia:
Katurian: Ionuț Grama
Tupolski: Lucian Iftime
Michal: Dan Rădulescu
Ariel: Cătălin Babliuc
Fetiţa: Teodora Iancu

Regia: Eugen Gyemant
Scenografia: Maria Nicola
Light design: Alexandru Macrinici și Alexandru Mihăilă

Omul Pernă este o artă poetică pentru ce înseamnă contemporaneitatea în teatru sau în literatură, în acest moment. Construit sub forma unei povești pe jumătate naive – o poveste fantastică de groază despre un scriitor de astfel de povești –, spectacolul este un labirint de răsturnări de situație, ca o ghicitoare al cărei răspuns se transformă în continuu, schimbând odată cu el și datele ghicitorii. Sub aparența copilărească stă un manifest implicit, care pledează pentru o artă nepretențioasă, pentru invenție și pentru libertatea de a crea fără veșnica cenzură a unor reguli presupuse. E un manifest subtil, ironic pentru dreptul de a încălca orice regulă, în favoarea plăcerii pe care o provoacă jocul, de orice fel ar fi acesta. Spectacol în concurs

Alex SÎRBU

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns